معماری داخلی محیط های درمانی
۱۳
مهر

بازسازی ساختمان محیط های درمانی

امروزه در صنعت ساختمان، توجه به بازسازی ساختمان و دکوراسیون از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. حال یکی از محیط هایی که تاثیر نحوه چیدمان و تعریف فضاها در آن بسیار حائز اهمیت است، محیط های درمانی مانند بیمارستان، کلینیک، اورژانس، مطب و … خواهد بود. برای طراحی معماری و دکوراسیون داخلی محیط های درمانی باید به اصول و ضوابط خاص توجه داشت و ارتباط بین محورهای سیرکولاسیون و فضای انتظار برای نشستن به عنوان فضاهای خاص مراکز درمانی مورد توجه قرار می گیرند. در این مقاله قصد داریم تا شما را با برخی از اصول معماری داخلی محیط های درمانی آشنا کنیم بنابراین پیشنهاد می کنیم تا انتها با ما همراه باشید.

بازسازی ساختمان مراکز درمانی چه تاثیری بر روی انسان دارد؟

به طور کلی توجه به دکوراسیون و طراحی داخلی در انواع مراکز درمانی یکی از مهمترین عملیات معماری محسوب می شود که معماران باید با حساسیت بیشتری به طراحی داخلی مراکز درمانی مانند بیمارستان، مطب، کلینیک و … بپردازند تا اثرات مثبتی بر روی مراجعه کنندگان داشته باشد. مهمترین موضوع در محیط های درمانی رابطه فضای انتظار و محورهای سیرکولاسیون خواهد که باید به صورت اصولی و مناسب طراحی شود و قطعا بر روی مراجعه کنندگان اثرات مثبتی خواهد داشت.

بنابراین توجه به معماری داخلی محیط های درمانی تاثیر مستقیم بر ذهنیت مردان و زنان مراجعه کننده خواهد داشت و یک طراحی داخلی می تواند بر استرس افراد بیفزاید یا آن را کاهش دهد! در ادامه با ما همراه باشید تا برخی از اصول دکوراسیون داخلی و معماری بیمارستان و مراکز درمانی را برایتان توضیح دهیم.

 

بازسازی ساختمان محیط های درمانی

مهمترین موضوع در بازسازی ساختمان انواع فضاهای درمانی از جمله بیمارستان، کلینیک، اورژانس، مطب و … توجه به چیدمان فضاها و ارتباط مسیرهای دسترسی با سالن انتظار خواهد بود. اگر در طراحی داخلی محیط درمانی نیازهای عملکردی و ادراکی افراد برطرف نشود، اثرات منفی بر روی مراجعه کننده خواهد داشت و دیگر هیچ گونه تمایلی به دریافت خدمات درمانی و بهداشتی از آن محیط درمانی نخواهند داشت.

از دیگر مباحث مهم در بازسازی ساختمان محیط های درمانی توجه به نورپردازی و رنگ محیط خواهد بود که تاثیرات مثبت و منفی بر روی روحیه بیماران دارد و ممکن است منجر به بهبود بیماری با سرعت بالا شود.
به طور کلی مواردی که در معماری داخلی و دکوراسیون محیط های درمانی مورد توجه قرار می گیرند، عبارتند از:

چیدمان فضا و سیرکولاسیون سالن انتظار با سایر بخش ها
پوشش فضاهای مختلف درمانی
نورپردازی و رنگ آمیزی در مراکز درمانی
عناصر و تجهیزات تزئینی در بیمارستان و درمانگاه
لوازم دکوراسیونی و کاربردی
و…

پوشش فضاها در مراکز درمانی

یکی از موارد ضروری و مهم در مبحث بازسازی ساختمان محیط های درمانی، توجه به نوع پوشش فضاها خواهد بود. پوشش کف و سطح دیوارهای مراکز درمانی نقش مهمی در دکوراسیون داخلی بیمارستان، درمانگاه، مطب و … خواهد داشت که با بحث رنگ آمیخته می شود. استفاده از رنگ های پلاستیکی، کاغذ ها دیواری و … به منظور پوشش دیوارهای محیط های درمانی باید با هدف شستشو صورت گیرد یعنی قابل شستن باشند. از بهترین پوشش فضاها در مراکز درمانی می توان به رنگ های روغنی، دیوارپوش پلاستیکی، سرامیک، سنگ و … اشاره کرد.

 

طراحی معماری داخلی

نقش نورپردازی و رنگ در محیط های درمانی

یکی از مهمترین اصول در معماری داخلی و دکوراسیون مراکز درمانی به مبحث نورپردازی مجموعه درمانی مربوط می شود که تاثیرات قابل توجهی بر روی مراجعه کنندگان خواهد داشت. نورپردازی اصولی با توجه به نیازهای روحی و روانی بیماران سبب بهبود آنها خواهد شد و سلامت روانی و فیزیکی بیماران را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد. مهمترین هدف هر محیط درمانی به تامین آسایش روانی و فیزیکی بیماران مربوط می شود که با رعایت اصول معماری داخلی و دکوراسیون می توان به این مهم دست یافت. در بازسازی ساختمان باید به اصول معماری داخلی آشنا باشید.

در مکان های درمانی مانند بیمارستان و درمانگاه باید از رنگ های ملایم و آرام بخش استفاده کرد تا روند بهبودی بیمار تحت تاثیر رنگ محیط قرار بگیرد. از جمله بهترین رنگ هایی که می توان در محیط های درمانی مورد استفاده قرار دارد باید به صورتی کمرنگ، گلبهی، لیمویی، کرم، آّبی و سبز کمرنگ یا ترکیبی از این رنگ ها اشاره کرد.

عناصر و تجهیزات تزئینی در بازسازی ساختمان محیط های درمانی

یکی دیگر از فاکتورهای مهم در بازسازی ساختمان انواع مراکز درمانی به تجهیزات تزئینی مربوط می شود که کمتر مورد توجه معماران قرار می گیرد. اگر می خواهید محیط درمانی با هدف کاهش استرس و اضطراب بیمار را طراحی کنید باید عناصر تزیینی و دکوری مانند گل و گیاه طبیعی یا مصنوعی، شمعدان فضایی، تابلو با طرح های متنوع و … را در بخش های مختلف محیط درمانی تعبیه کنید تا از ناراحتی و استرس بیماران کاسته شود و به نوعی سبب آرامش مراجعه کنندگان شوند.

استفاده از وسایل و لوازم کاربردی در محیط های درمانی

یکی دیگر از مواردی که در دکوراسیون داخلی درمانگاه، بیمارستان، مطب و … باید در نظر گرفت توجه به لوازم و تجهیزات دکوراسیونی و کاربردی خواهد بود. سالن انتظار در مراکز درمانی یکی از مهمترین بخش ها به شمار می آیند که باید از تعداد مناسبی میز و صندلی برای استفاده همراهان و بیماران تجهیز شوند. مبلمان و صندلی مورد استفاده در چنین مکان هایی باید از ارتفاع نشیمنگاه مناسبی برخوردار باشند تا فرد به راحتی بنشیند.

این نکته را درنظر داشته باشید که تمامی مواردی که ذکر شد باید به کاهش استرس و اضطراب بیماران منجر شود و به آن ها حس آرامش را القا کند. بنابراین مهندسان طراحی داخلی و دکوراسیون باید تمام موارد و اصول در معماری داخلی مراکز درمانی را رعایت کنند.